6de leerjaar

Bezoek aan 'Het Beroepenhuis'

Deze week gingen we op uitstap naar Het Beroepenhuis in Gent. Daar leerden we een waaier aan beroepen kennen en kregen we een beter zicht op onze eigen talenten. Vooral de technische en praktisch uitvoerende beroepen stonden in de kijker. 

In de  doe-tentoonstelling maakten we op een speelse manier kennis met beroepen uit de volgende sectoren:

(1) metaal en technologie, (2) metaal en technologie: bedienden, (3) transport en logistiek, (4) horeca, (5) chemie, kunststoffen en life-sciences, (6) voedingsindustrie, (7) haven en binnenvaart, (8) bouw, (9) social profit, (10) printmedia, (11) kapper en schoonheidsspecialist.

Het werd een zeer leerrijke voormiddag!

Lees meer...

Project 'het oude Egypte' in het zesde leerjaar

Vorige weken doken we in de wereld van de oude Egyptenaren. We leerden alles over de goden, de samenleving, de piramides, de farao's, hiërogliefen,... We bouwden zelf een piramide, maakten amuletten en cartouches met in hiërogliefen onze eigen naam. Sinds deze week zijn wij ook de trotse eigenaar van een replica van het gouden dodenmasker van Toetanchamon. 

Lees meer...

Techniekles rond hefbomen

De leerlingen van het zesde leerjaar werden, zonder enige uitleg, uitgedaagd om een hefboom mee naar school te brengen. Ze kwamen snel tot de conclusie dat we er in het dagelijkse leven wel heel veel tegenkomen! We leerden het hefboom-principe kennen, testten het uit op een grote en kleine lepel en maakten als afsluiter onze eigen katapult... een echte snoepjesschieter. 

Lees meer...

Speculaas van Sinterklaas

Sinterklaas is in het land ... en dat betekent: koekjes van SPECULAAS! Het zesde leerjaar trok zijn koksmuts aan en ging aan de slag. De resultaten waren om op te eten!

Lees meer...

Whizzkids in het zesde leerjaar

Vandaag nam het zesde leerjaar deel aan de Whizzkids-quiz. Whizzkids is een ICT-wedstrijd voor leerlingen uit de derde graad van het basisonderwijs. Didactisch gebruik van ICT binnen de verschillende leergebieden staat centraal. 
Alle vragen en opdrachten staan in het thema van geïntegreerd ICT-gebruik. 

Lees meer...

De eerste nederzettingen uit de prehistorie

Om ons project rond de prehistorie af te sluiten, werden de leerlingen uitgedaagd om een echte nederzetting van de 'eerste boeren' na te bouwen. Afspraak was dat ze enkel materialen mochten gebruiken uit die tijd. De hutjes moesten voldoen aan een aantal belangrijke eigenschappen: de boeren moeten zichzelf kunnen beschermen tegen weer en wind, het hutje moet stevig gebouwd zijn zodat een heuse windstoot het geheel niet omver blaast, de dieren moeten veilig achter een omheining staan, ... Het werd een echte prehistorische techniek-namiddag. We laten nu de prehistorie achter ons, op naar de oudheid!

Lees meer...

De glorie van de prehistorie

De voorbije twee weken vlogen we terug naar de prehistorie. We startten onze reis 13,7 miljard jaar geleden, bij het ontstaan van ons heelal. Stap voor stap leerden we de belangrijkste gebeurtenissen kennen, van het ontstaan van de aarde, naar de eerste mensachtigen, tot de eerste boeren. We kwamen tot het besef dat de prehistorie wel heel lang duurde! We haalden een heleboel gevonden voorwerpen uit de prehistorie in onze klas. Via nieuwsberichten, quizzen, chatberichten, reclamespotjes of gewoon als echte 'rappers', leerden we de andere leerlingen de betekenis en functie van deze vreemde oude voorwerpen.

Lees meer...